Przeciwskręt: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "Category:Technika Jazdy '''Obejrzyj wszystkie wskazówki:''' * Wskazówka 1 - Hamowanie - wciśnij hamulec maksymalnie i nie puszczaj. * Wskazówka 2 - Przeciw...") |
(Brak różnic)
|
Wersja z 09:49, 17 wrz 2017
Obejrzyj wszystkie wskazówki:
- Wskazówka 1 - Hamowanie - wciśnij hamulec maksymalnie i nie puszczaj.
- Wskazówka 2 - Przeciwskręt
- Wskazówka 3 - Budowa skrętu
Spis treści
Teoria
Kierowanie motocyklem jest proste – możesz pochylić się w kierunku, w którym skręca zakręt lub możesz skręcić kierownicę w prawo, jeśli chcesz jechać w prawo, bądź w lewo, jeśli chcesz jechać w lewo, prawda?
Niestety nie. Kiedy już jesteś w ruchu przesunięcie ciężaru twojego ciała w kierunku zakrętu nie wywiera prawie żadnego efektu. Jeśli nam nie wierzysz, spróbuj podczas jazdy prosto, nie używając rąk, przenosić ciężar ciała z jednej strony na drugą. Zaczniesz jechać małym zygzakiem, ale ciaśniejszy skręt nie jest możliwy, jeśli nie szarpniesz gwałtownie motocyklem. W tym przypadku i tak skręcasz kierownicę. Tak więc musisz użyć kierownicy, ale nie w sposób, w jaki przypuszczasz – musisz skręcić ją w przeciwnym kierunku do kierunku, w którym chcesz jechać. To nazywa się przeciwskręt i oto jak to zrobić.
Wejście
Zanim dojedziesz do punktu, w którym chcesz skręcić powinieneś uspokoić swój motocykl, więc odpowiednio wcześniej wyhamuj i zredukuj bieg. Opiszemy to dla przypadku skręcania w prawo.
Skręcanie
W wybranym przez ciebie punkcie skrętu pociągnij delikatnie i krótko lewą rączkę lub popchnij prawą. To momentalnie spowoduje skręt przedniego koła w złym kierunku, co sprawi, że motocykl zacznie kierować się w tę stronę, ale zacznie skręcać w przeciwną. Jeślibyś ciągle skręcał kierownicę w tym kierunku, utraciłbyś kontrolę nad motocyklem i rozbił się, ale w rzeczywistości efekt żyroskopowy skręcania przedniego koła i wpływ geometrii przedniego zawieszenia spowoduje, że przednie koło będzie chciało wyśrodkować się w kierunku, który wskazuje reszta motocykla (tak jak kółko w wózku sklepowym wyśrodkowuje się w kierunku, w którym popychasz wózek), więc motocykl „opadnie” w przeciwnym kierunku niż skręcona jest kierownica. Innymi słowy, motocykl skręci w prawo.
Zakręt „sam w sobie”
Teraz jest fajnie i znakomicie, ale ciągle opadasz na prawo i jeśli nie zrobisz czegoś, żeby utrzymać równowagę, to po prostu upadniesz. Musisz teraz użyć tłumienia żeby wszystko wróciło do równowagi. Tak szybko, jak tylko wejdziesz w zakręt, wróć łagodnie do tłumienia – natychmiast odnotujesz poprawę w odczuwaniu przedniej opony i ustabilizujesz motocykl. Jak tylko miniesz wierzchołek zakrętu, zacznij podnosić motocykl z powrotem, będziesz chciał stopniowo bardziej dławić i wyjechać z zakrętu.
Ale ja nie mogę tego zrobić
Owszem, możesz. Tak naprawdę to prawdopodobnie już to robisz, tylko nieświadomie. Jeśli potrzebujesz dowodu po prostu idź i przejedź się w przyczepce bocznej. Ponieważ nie potrafi ona się odchylać musisz nią sterować w takim kierunku, w którym chcesz jechać, tak samo jak robiłbyś gdybyś jechał samochodem. Wsadź motocyklistę do takiej przyczepki i na 9 razy z dziesięciu pojedzie on prosto albo w przeciwnym kierunku niż chciał jechać!