Regler - Problemy z regulatorem napięcia
Do RD03, RD04, RD07 i RD07A.
Spis treści
Co to jest?
Regulator napięcia zwany również reglerem jest urządzeniem elektronicznym niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania akumulatora w motocyklu Jego zadaniem jest "wyprostowanie" prądu - czyli jego zamiana z prądu zmiennego wytworzonego przez prądnicę na prąd stały, którym może byc ładowany akumulator.
Powody awarii
Jednym z głównych powodów awarii regulatora napięcia jest jego przegrzanie. Istnieje kilka przyczyn przegrzania. Są to:
- niewłaściwe umiejscowienie, w niewentylowanym miejscu. Dobrym rozwiązaniem bedzie jego przeniesienie w inne miejsce (tak jak w RD04 i 07)
- zaśniedziałe lub wypalone styki na końcach kabli wychodzących z regulatora (trzy żółte kable)
- zaśniedziałe konektory stycznika rozrusznika. Konserwacja opis tutaj: Przekaźnik stycznika rozrusznika
- zbyt mały przekrój przewodów fazowe (zółtych) Ich wymiana została opisana tutaj: Przewody fazowe - wymiana na grubsze
- niesprawny akumulator lub kable/klemy. Opis tutaj: Akumulator
Skutki awarii
Uszkodzony regulator napięcia może doprowadzić do uszkodzenia innych odbiorników takich jak: moduł zapłonowy(!!!), zarówki, grzane manetki GPS czy akumulator. Zawsze mamy do czynienia z dwoma rodzajami awarii regulatora, które rozpoznajemy po skutkach.
Awaria TYP1
Objawy
- motocykl nie kręci
- słychac strzelanie stycznika rozrusznika
- gorący(po jeździe), wygotowany akumulator, uszkodzone odbiorniki
- pomiar napięcia na klemach akumulatora podczas pracy silnika na biegu jałowym pokazuje powyżej 15V (zwykle 18-20V)
Naprawa
- Wypnij stary regler
- Pokonaj czynnosci konserwacyjnych pozostalych elementów instalacji elektrycznej (wg ponizszego artykułu)
- Podłącz nowy regler
- Uzupelnij akumulator wodą destylowaną i naładuj go do pełna. Niestety mógł ulec nieodwracalnemu uszkodzeniu. Dokonaj pomiarów pod obciązeniem - w profesjonalnym punkcie - miernikiem pojemnosciowym.
- Odpal i dokonaj pomiaru napiecia na pracujacym silniku (powinno byc 14-15V)
Awaria TYP2
Objawy
- motocykl nie kręci
- słychac strzelanie stycznika rozrusznika
- akumulator jest rozładowany (poniżej 12,2V) ale zimny, normalny
- pomiar napięcia na klemach akumulatora podczas pracy silnika na biegu jałowym pokazuje ponizej 13V (zwykle ok 11-12)
Naprawa
- Wypnij stary regler.
- Dokonaj czynnosci konserwacyjnych pozostalych elementów instalacji elektrycznej (wg poniższego artykułu).
- Podłącz nowy regler.
- Naładuj do pełna akumulator (raczej nic mu sie nie stało).
- Odpal i dokonaj pomiaru napięcia na pracującym silniku (powinno byc 14-15V).
Kiedy?
Konserwację styków regulatora należy przeprowadzać:
- Minimum raz w roku - przy jeżdzie po asfaltach.
- Dwa razy w roku jeżdząc w terenie i po wodzie i w deszczu.
Narzędzia
- śrubokręt krzyżakowy
- spray konserwujący do połączeń elektrycznych
- miernik elektroniczny napięcia
Zamienniki
- Tourmax (dostepny np w Larsson)
- RAFWRO: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=5592
Przebieg naprawy
- Ściągamy lewy boczek.
- Rozpinamy dwie kostki regulatora napięcia:
- Skontroluj stan wtyczek oraz kabli. Te na zdjęciach powyżej są OK.
- Czyste konektory należy sprzyskac sprayem do konserwacji połączeń elektrycznych, pozostawić na kilka minut do odparowania czynnika i połączyć upewniając się ze wszystkie konektory są złączone.
- Sprawdz stan wtyczek stycznika rozrusznika. W razie potrzeby dokonaj konserwacji podobnie jak opisano powyżej. (rownież tutaj: Przekaźnik stycznika rozrusznika)
- Odpalamy motocykl i dokonujemny kontrolnego pomiaru napięcia na pracującym silniku (powinno byc 14-15V).
Uwaga! Sprawdzaj regularnie stan tych styków, szczególnie zalecane jest to przed dłuższym wyjazdem. Dobrym zwyczajem jet montaż dodatkowego miernika - woltomierza na pulpicie Afryki. Rozwiązania znajdziesz tutaj: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=8954
Co robimy jak konektory złączki są skorodowane/zasniedziałe, lub kable lub kostki przypalone.
- W szczególności narażona jest wtyczka potrójna z trzema kablami żółtymi - wymontowuj konektory z kostek przy użyciu malutkiego śrubokręta
- Obetnij konektory wraz z uszkodonym kawalkiem przewodu.
- Sprawdź czy obcięty przewód nie jest zasniedziały utleniony wewnątrz. Jesli jest potrzeba obetnij jeszcze kawałek.
- Przylutuj konektory i osadź w kostce (nowej lub starej w zależnosci od jej stanu)
- Uwaga: Alternatywą jest rezygnacja z kostek i zlutowanie na stałe żółtych kabli - z kablami z prądnicy - oczywiście każdego osobno. To rozwiazanie cieszy sie szczególną estymą wśród spoleczenosci AT. Ja preferuję rozwiazanie rozpinane na kostkach, łatwo diagnozować np podpinając regler kolegi albo dokonywac pomiarów kontrolnych miernikiem. Kostki i konektory mozna kupić w sklepach elektornicznych lub samochodowych.
- Nowe konektory należy sprzyskac sprayem do konserwacji połączeń elekrtycznych, pozostawic na kilka minut do odparowania czynnika i połączyć upewniając się ze wszystkie konektory są złączone.
- Sprawdz stan wtyczek stycznika rozrusznika. W razie potrzeby dokonaj konserwacji podobnie jak opisano powyżej. (rownież tutaj: Przekaźnik stycznika rozrusznika)
- Odpalamy motocykl i dokonujemny kontrolnego pomiaru napiecia na pracujacym silniku (powinno byc 14-15V)
Przykłady uszkodzeń wtyczek kwalifikujące do wymiany. Przy takich uszkodzeniach zwykle regler też już nie żyje.