Olej silnikowy

Z Afripedia
Wersja z dnia 20:23, 16 wrz 2017 autorstwa Adminafripedia (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "Category:Regularne czynności serwisowe Do RD07 i RD07A. ==Co to jest?== Środek smarny pochodzenia węglowodorowego lub syntetycznego. ==Po co?== Aby zapewnic zmn...")

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Do RD07 i RD07A.

Co to jest?

Środek smarny pochodzenia węglowodorowego lub syntetycznego.

Po co?

Aby zapewnic zmniejszczenie tarcia elementów stalowych silnika, jak i zapewnic jego chłodzenie.

Częstotliwość wymiany

  • pół syntetyk: co 6-8 tys. kilometrów
  • full Syntetyk: co 10-12 tys. kilometrów
  • lub raz w roku.

Potrzebne zasoby

  • Klucz do filtra oleju
  • Klucz do osłony silnika - imbus 5mm
  • Klucz do spustu oleju płaski 17mm

Przebieg wymiany

  1. Ustaw motocykl na bocznej stopce i zdemontuj miskę osłonę aluminiową chroniącą silnik.
  2. Uruchom silnik i pozwól mu popracować kilka minut. Nie rozgrzewaj do końca, olej ma być ciepły a nie gorący!
  3. Podstaw pod karter pojemnik na zużyty olej. Może być brytfanna (jak do ciasta) albo bardzo wygodny do tego celu pojemnik na zyżyty olej. Plik:Https://i.imgur.com/KAlp8ok.jpg
  4. Wolno odkręcaj śrubę spustową (1). Nie pomyl z (2)- to spust wody z układu chłodniczego. Ostatni zwój zdecydowanie i uciekaj z ręką przed olejem. Zwlaszcza jeśli jest gorący! Plik:Https://i.imgur.com/1XUM2IT.jpg
  5. Odkręć bagnet/korek wlewu oleju, oej zacznie spływac znacznie szybciej!
  6. Odczekaj aż cały spłynie i przystąp do demontażu filtra oleju.
  7. Do tego celu najlepiej nadaje sie taki klucz, bo mało tam miejsca. Plik:Https://i.imgur.com/kvnLYAH.jpg
  8. Odkęcamy filtr. Uwaga - bo znowu poleje sie olej. Wyjmujemy filtr.
  9. Czyścimy otoczenie filtra, z reguły dużo tam syfu. Pilnujemy żeby nie zapiaszczyć wnętrza karteru czy gwintu.
  10. Nowy filtr oleju smarujemy nowym olejem po uszczelce i przykręcamy do karteru. Dokręcamy ręką do oporu i w zasadzie wystarczy. Można kluczem dociągnąć ale naprawdę minimalnie - 8 obrotu max!
  11. Zakręcamy śrubę spustową oleju w karterze, uprzednio sprawdzając stan uszczelki miedzianej. Producent zaleca jej wymianę na nową. Pamiętajmy, że miedź pełni równiez rolę zabezpieczenia przed odkręceniem (a znamy przypadki zgubienia tej śruby i zatarcia silnika) Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, ze nie da sie podejść kluczemy dynamometrycznym i musimy dokręcać na czuja, więc tym bardziej warto podkładkę wymienić.
  12. Lejkiem wlewamy 2,5 litra świeżego oleju przez górny wlew.
  13. Wyciągamy spod motocykla brytfankę/pojemnik ze starym olejem i zlewamy do starych pojemników. Stary olej oddajemy do utylizacji (np do warsztau samochodowego). Pamiętaj, że jedna kropla potrafi skazić 1m3 gleby!
  14. Odpalany motocykl i obserwujemy czerwoną kontrolkę oleju. Po kilku sekundach pracy silnika powinna zgasnąć. Zostawiamy pracujący silnik na kilka minut aby olej wypełnił wszystkie podzespoły silnika. Gasimy, czekamy 5 minut.
  15. Odkręcamy bagnet i kontrolujemy stan (zwykle uzupełniamy poziom do znaczników na bagnecie. Pomiaru dokonujemy na motocyklu stojącym na kołach, postawionym do pionu. Do pomiary nie wkręcamy bagnetu w karter. Poziom oleju powinien znajdować się pomiędzy znacznikami.
  16. Zakręcamy bagnet, osłonę silnik i odnotowujemy fakt zmiany oleju waz z datą i przebiegiem w książeczce serwisowej.

--podos 13:45, 31 paź 2008 (UTC)