Olej silnikowy

Z Afripedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Do RD07 i RD07A.

Co to jest?

Środek smarny pochodzenia węglowodorowego lub syntetycznego.

Po co?

Aby zapewnic zmniejszczenie tarcia elementów stalowych silnika, jak i zapewnic jego chłodzenie.

Częstotliwość wymiany

  • pół syntetyk: co 6-8 tys. kilometrów
  • full Syntetyk: co 10-12 tys. kilometrów
  • lub raz w roku.

Potrzebne zasoby

  • Klucz do filtra oleju
  • Klucz do osłony silnika - imbus 5mm
  • Klucz do spustu oleju płaski 17mm

Przebieg wymiany

Pojemnik na olej.
  1. Ustaw motocykl na bocznej stopce i zdemontuj miskę osłonę aluminiową chroniącą silnik.
  2. Uruchom silnik i pozwól mu popracować kilka minut. Nie rozgrzewaj do końca, olej ma być ciepły a nie gorący!
  3. Podstaw pod karter pojemnik na zużyty olej. Może być brytfanna (jak do ciasta) albo bardzo wygodny do tego celu pojemnik na zużyty olej.
  4. Wolno odkręcaj śrubę spustową (1). Nie pomyl z (2)- to spust wody z układu chłodniczego. Ostatni zwój zdecydowanie i uciekaj z ręką przed olejem. Zwlaszcza jeśli jest gorący!
    Sruby spustowe.jpg
  5. Odkręć bagnet/korek wlewu oleju, oej zacznie spływac znacznie szybciej!
  6. Odczekaj aż cały spłynie i przystąp do demontażu filtra oleju.
  7. Do tego celu najlepiej nadaje sie taki klucz, bo mało tam miejsca.
    Klucz.jpg
  8. Odkęcamy filtr. Uwaga - bo znowu poleje sie olej. Wyjmujemy filtr.
  9. Czyścimy otoczenie filtra, z reguły dużo tam syfu. Pilnujemy żeby nie zapiaszczyć wnętrza karteru czy gwintu.
  10. Nowy filtr oleju smarujemy nowym olejem po uszczelce i przykręcamy do karteru. Dokręcamy ręką do oporu i w zasadzie wystarczy. Można kluczem dociągnąć ale naprawdę minimalnie - 8 obrotu max!
  11. Zakręcamy śrubę spustową oleju w karterze, uprzednio sprawdzając stan uszczelki miedzianej. Producent zaleca jej wymianę na nową. Pamiętajmy, że miedź pełni równiez rolę zabezpieczenia przed odkręceniem (a znamy przypadki zgubienia tej śruby i zatarcia silnika) Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, ze nie da sie podejść kluczemy dynamometrycznym i musimy dokręcać na czuja, więc tym bardziej warto podkładkę wymienić.
  12. Lejkiem wlewamy 2,5 litra świeżego oleju przez górny wlew.
  13. Wyciągamy spod motocykla brytfankę/pojemnik ze starym olejem i zlewamy do starych pojemników. Stary olej oddajemy do utylizacji (np do warsztau samochodowego). Pamiętaj, że jedna kropla potrafi skazić 1m3 gleby!
  14. Odpalany motocykl i obserwujemy czerwoną kontrolkę oleju. Po kilku sekundach pracy silnika powinna zgasnąć. Zostawiamy pracujący silnik na kilka minut aby olej wypełnił wszystkie podzespoły silnika. Gasimy, czekamy 5 minut.
  15. Odkręcamy bagnet i kontrolujemy stan (zwykle uzupełniamy poziom do znaczników na bagnecie. Pomiaru dokonujemy na motocyklu stojącym na kołach, postawionym do pionu. Do pomiary nie wkręcamy bagnetu w karter. Poziom oleju powinien znajdować się pomiędzy znacznikami.
  16. Zakręcamy bagnet, osłonę silnik i odnotowujemy fakt zmiany oleju waz z datą i przebiegiem w książeczce serwisowej.

--podos 13:45, 31 paź 2008 (UTC)