Płyn chłodniczy - wymiana

Z Afripedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Po co?

  • Wymianę płynu chłodniczego przeprowadza się by zapewnić odpowiednie parametry temperatury pracy silnika.
  • Silnik wtedy nie jest narażony na przegrzanie lub blokadę kanałów chłodzących nieczystościami pochodzącymi zarówno z silnika jak i z płynu chłodzącego.

Kiedy?

  • co każde 36 tys. kilometrów
  • co 2 lata
  • przy wymianie termostatu lub przewodów gumowych, chłodnic, demontażu głowic, silnika itp

Zaopatrzenie

  • 2 litry płynu chłodniczego do chłodnic aluminiowych, na bazie glikolu.
  • 1 litr wody destylowanej na dolewki. (zostanie na dłuuugo bo potrzeba 100-200 ml)
  • opcja: preparat do płukania chłodnic
  • opcja: miedzianą podkładkę fi 6mm pod śrubę spustową

Proces wymiany

  1. Stawiamy moto na bocznej stopce. Odkręcamy trzy śruby mocujące aluminiową miskę-osłonę silnika i demontujemy miskę.
  2. Odkręcamy prawy boczek tak aby uzyskać dostęp do chłodnicy.
  3. Motocykl musi być zimny! Okręcamy kawałek porządnej szmaty dookoła wlewu i korka i naciskając go powoli odkręcamy. Jeśli usłyszymy syczenie - czekamy aż ustanie - oznacza to że wewnątrz układu jest jeszcze ciśnienie. Naprawdę uważaj żeby się nie poparzyć! Wreszcie całkowicie odkręcamy korek wlewu płynu do chłodnicy.
  4. Przygotuj zbiornik do którego zlejesz stary płyn i podstaw go pod pompę wodną usytuowaną po prawej stronie silnika.
  5. Odkręć śrubkę spustową (oznaczoną nr 2) i nie zgub miedzianej podkładki. Bedze potrzebna! Cały płyn zleci do podstawionego zbiornika. Jest silnie żrący wiec jeśli pochlapie ci części lakierowane spłukaj je wodą.
    Sruby spustowe.jpg
  6. Odkręć prawy tylny boczek tak aby dostać się do zbiornika wyrównawczego na płyn. Podłóż szmaty żeby nic nie kapnęło i odczep rurkę gumową. Najlepiej jednak zdemontuj cały zbiorniczek i wylej z niego płyn dowolna metodą i wypłukaj go wodą. Zapamiętaj które węże idą gdzie. Poskładaj wszystko z powrotem.
    Zbiornik plynu chlodniczego.jpg
  7. Teraz należy wypłukać układ. Wez ogrodowego węża i i wsadz go w otwor wlewowy chłodnicy. Odkręć wodę i niech sie przeleje...
  8. Jak juz bedzie leciała czysta woda, przerwij płukanie i pozwoj calej wodzie wypłynąć z układu. Zakręć śrubkę spustową nie zapominając o miedzianej podkładce uszczelniającej.
  9. TERAZ UWAGA! WERSJA DLA MANIAKÓW! Jesli nim nie jesteś przeskocz od razu do do pkt 12. Zalej układ wodą z dodatkiem płynu do czyszczenia układów chlodniczych aluminiowych (wg instrukcji producenta). Zakręć korek chłodnicy i korek zbiorniczka wyrównawczego. Odpal motor, Zostaw go na na 10 minut po osiągnięciu normalnej temperatury pracy.
  10. Wystudź motocykl i spuść calą mieszankę czyszczącą do pojemnika powtarzając procedure opisaną w pkty 3-6.
  11. Następnie ponownie zalej układ, tym razem czystą wodą, i powtórz procedurę z pkt 9-10.
  12. Zakręć śrubkę spustową nie zapominając o miedzianej podkładce uszczelniającej, najlepiej nowej, ale wiem jak to jest.
  13. Zalej układ świeżym płynem chłodzącym do aluminiowych chłodnic. Zalewaj powoli, przez chłodnicę oczywiscie, tak aby jak najmniej bąbelków dostało sie do ukladu.
  14. Kiedy już napełnisz uklad az do nasady szyjki chłodnicy, nie zakrecając korka odpal silnik i pozwól mu sie kręcić na wolnych obrotach przez 2, 3 min. Kilka razy odkręć manetkę do 4 - 5 000 obr/min i zatrzymaj silnik. To powinno uwolnić uwięzione powietrze z układu.
  15. Jesli jest taka potrzeba dopełnij płyn w chodnicy do poziomu podstawy szyjki chłodnicy oraz do górnego poziomu (oznaczonego jako UPPER) w zbiorniku wyrównawczym. Jesli braknie ci płynu (wchodzi 2 litry i może setka) dolej wodę destylowaną.
  16. Starannie zakreć korki chlodnicy i zbiorniczka wyrównawczego.

Stary płyn chłodniczy jest szkodliwy dla środowiska naturalnego. Przelej go do pojemnika i oddaj do stacji serwisowej lub innego punktu zajmującego sie utylizacja tego typu odpadów.

--podos 22:42, 31 maj 2008 (UTC) za Heynesem oczywiście