Akumulator

Z Afripedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Do RD07 i RD07A.

Co to jest?

Akumulator kwasowo-ołowiowy

Po co?

Akumulator jest konieczny do rozruchu Afryki oraz do zasilania pompy paliwowej, elektrycznej. Bez akumulatora nie odpalimy afryki nawet na popych.

Kiedy ładować i konserwować?

Co 30-45 dni, kiedy motocykl stoi nieużywany.

Jeśli przypadkowo zostawimy z załaczonym odbiornikiem i akumulator rozładuje się.

Nie wystarczy odpalić "na kable" i pojeżdzić chwilę. Pelne naladowanie akumulatora to 10h jazdy!

Awarie akumulatora

Akumulator nie jest wieczny. 4-5 lat to maksimum zycia akumulatora motocyklowego, a jego koniec czesto wiąże sie z następującymi objawami.

  • Motocykl nie odpala - słychać "strzelanie" stycznika rozrusznika. (zweryfikowanie stanu akumulatora lub/i reglera)
  • Pomiar ładowania wykazuje dziwne wahania np powyżej 15V. (zweryfikowanie stanu akumulatora lub/i reglera)
  • Pomiar napięcia na akumulatorze nieobciążoanym jest w normie 12.4 - 13.1V, ale próba odpalenia kończy się strzelaniem stycznika. Nawet jeśli ładowaliśmy całą noc. (akumulator do wyrzucenia)
  • Pomiar napięcia to 9-11V. (akumulator do wyrzucenia)

UWAGA - Nigdy nie odłączaj akumulatora podczas uruchomionego silnika - popalisz wszystkie żarkówki, obrotomierz, a nawet moduł!

Weryfikacja stanu akumulatora

  1. Najlepszym wyjściem jest dokonanie pomiarów miernikiem pojemnosciowym w punkcie naprawy/sprzedaży akumulatorów - wtedy dowiemy się czy nasz akumulator nie jest wstanie "trzymać" już prądu i czy to jego koniec. Jesli pomiary wypadną pomyślnie - problem mamy z regulatorem.
  2. Inna alternatywą jest pożyczenie akumulatora od innego Afrykańczyka i odpalenie, wraz z pomiarami napięć regulatora.
  3. Trzecim wyjściem jest kupienie nowego akumulatora(zwłaszcza jesli nasz był wiekowy) i dokonanie pomiarów napięć regulatora.

Weryfikacja awarii regulatora

Klucze i narzędzia

  • klucz płaski lub oczkowy 10mm
  • śrubokręt do klem
  • wazelina techniczna do klem

Ładowanie i konserwacja

Akumulator w Africa Twin
  1. Ściągamy kanapę i opróżniamy schowek.
  2. Odkręcamy ściankę oddzielającą schowek.
  3. Odkręcamy najpierw masę (-), a potem prądowy czerwony(+).
  4. Wydłubujemy akumulator, przecieramy wilgotną sciereczką. Klemy na przewodach czyścimy szczotką metalową lub papierem ściernym, zaś utleniony ołów na biegunach akumulatora można oskrobać np nożem lub drucianą szczotką.
  5. Podłączamy do prostownika motocyklowego. Najlepszy będzie prostownik automatyczny, który może być podłączony do akumulatora przez cały okres dłuższego postoju, jak również służyć do jednorazowego naładowania rozładowanej baterii. Jeśli takowego nie posiadamy to akumulator Afrykański 14Ah ładujemy ok 10 godzin prądem około 1.2-1.4 ampera lub niższym. Im mniejszy prąd ładowania tym lepiej dla żywotności akumulatora. Prąd ładowania (A) nie powinien przekraczać 1/10 jego pojemności (Ah). Zatem ładowanie prostownikiem samochodowym o prądzie ładowania 4A skutkuje skróceniem jego żywotności. Podobnie akumulatory źle znoszą pełne rozładowywanie - stąd konieczność stosowania automatów lub częstego doładowywania w okresie dłuższych postojów. Naładowany akumulator powinien mieć około 12.6-13.1V a bardzo rozładowany 11.8V i poniżej.
  6. Ponowny montaż w odwrotnej kolejności.
    1. Dokręcamy najpierw prądowy czerwony (+) a potem masę (-)
    2. Na klemy nakładamy wazelinę techniczną w celu zapobieżenia utlenianiu.
Nie-automatyczny prostownik samochodowo-motocyklowy z przestawianym prądem ładowania (1.2A lub 4.3A)
Przykładowy automatyczny prostownik motocyklowy ze źródłem napięciowym. Można go podlączyć do akumulatora nawet na kilka miesięcy.