Luz zaworów: Różnice pomiędzy wersjami
Z Afripedia
(Dodanie do kategorii Silnik Skrzynia Sprzęgło.) |
m (Przywrócenie kategorii.) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 23: | Linia 23: | ||
==Jak?== | ==Jak?== | ||
Silnik musi być całkowicie wystudzony. Najlepiej zostawić go na noc i za regulacje zabrać się następnego dnia. | Silnik musi być całkowicie wystudzony. Najlepiej zostawić go na noc i za regulacje zabrać się następnego dnia. | ||
− | [[File: | + | [[File:Luz1.jpg|frame|none]] |
# Odkręcić owiewki boczne. | # Odkręcić owiewki boczne. | ||
# Odkręcić pokrywę filtra powietrza. | # Odkręcić pokrywę filtra powietrza. | ||
− | # Zakręcić kranik do pozycji OFF i odkręcić pokrętło kranika paliwa - śrubokręt krzyżakowy. Zdjąć przewód paliwowy z pompy paliwa. [[File: | + | # Zakręcić kranik do pozycji OFF i odkręcić pokrętło kranika paliwa - śrubokręt krzyżakowy. Zdjąć przewód paliwowy z pompy paliwa. [[File:Luz2.jpg|frame|none]] |
− | # Odkręcić mocowanie baku, unieść bak i wstawić stelaż serwisowy (przypięty do spodu kanapy). [[File: | + | # Odkręcić mocowanie baku, unieść bak i wstawić stelaż serwisowy (przypięty do spodu kanapy). [[File:Luz3.jpg|frame|none]] |
# Odpiąć wężyki przelewu paliwa (grubszy) i odpowietrzania (cieńszy) i zdemontować bak. | # Odpiąć wężyki przelewu paliwa (grubszy) i odpowietrzania (cieńszy) i zdemontować bak. | ||
# Odkręcić 3 śrubki mocujące airbox do ramy i odpiąć dwa gumowe przewody od tłumika szumów i dwie opaski zaciskowe dolotów powietrza do gaźników. | # Odkręcić 3 śrubki mocujące airbox do ramy i odpiąć dwa gumowe przewody od tłumika szumów i dwie opaski zaciskowe dolotów powietrza do gaźników. | ||
− | # Zdemontować airbox i odstawić na bok. [[File: | + | # Zdemontować airbox i odstawić na bok. [[File:Luz4.jpg|frame|none]] |
# Zaślepić otwory gaźników czystymi ściereczkami, żeby nic nie wpadło i odkręcić okienka inspekcyjne zaworów ssących przedniego i tylniego cylindra oraz wydechowe tylnego cylindra. Zbadać stan O-ringów w pokrywkach. Uszkodzone lub spłaszczone wymienić. | # Zaślepić otwory gaźników czystymi ściereczkami, żeby nic nie wpadło i odkręcić okienka inspekcyjne zaworów ssących przedniego i tylniego cylindra oraz wydechowe tylnego cylindra. Zbadać stan O-ringów w pokrywkach. Uszkodzone lub spłaszczone wymienić. | ||
# W celu uzyskania dostępu do okienka inspekcyjnego zaworu wydechowego przedniego cylindra należy zdemontować chłodnicę. | # W celu uzyskania dostępu do okienka inspekcyjnego zaworu wydechowego przedniego cylindra należy zdemontować chłodnicę. | ||
− | # Zdemontować aluminiową osłonę miski i odsłonić okienka inspekcyjne na bloku silnika. Mniejsza, gdzie są znaczniki cylindrów, punkty kontrolne. Większa, służy do obracania korbowodu. '''Należy obracać PRZECIWNIE do wskazówek zegara!''' [[File: | + | # Zdemontować aluminiową osłonę miski i odsłonić okienka inspekcyjne na bloku silnika. Mniejsza, gdzie są znaczniki cylindrów, punkty kontrolne. Większa, służy do obracania korbowodu. '''Należy obracać PRZECIWNIE do wskazówek zegara!''' [[File:Luz5.jpg|frame|none]] |
# Kręcimy wałem aż w okienku zobaczymy znacznik przedniego cylindra: | FT. Pionowa kreseczka ma wypadać na znaczku (strzałce) odlanej na obudowie silnika. W tym momencie upewniamy się iż tłoki znajdują się w tzw. górnym martwym punkcie (maksymalna kompresja) a nie w fazie wydechu. Sprawdzenia dokonujemy poszukując luzu na wszystkich konikach zaworowych cylindra przedniego. Jeśli brak jest luzu - przekręcamy walem jeszcze o 360 stopni do znaku |FT i ponownie sprawdzamy koniki.Upewniamy się ze znak kreski | FT stoi równolegle ze strzałką na odlewie karteru !!! Jesli tak nie jest Należy ponownie 2 razy przekręcić wałem przeciwnie do ruch wskazówek zegara. | # Kręcimy wałem aż w okienku zobaczymy znacznik przedniego cylindra: | FT. Pionowa kreseczka ma wypadać na znaczku (strzałce) odlanej na obudowie silnika. W tym momencie upewniamy się iż tłoki znajdują się w tzw. górnym martwym punkcie (maksymalna kompresja) a nie w fazie wydechu. Sprawdzenia dokonujemy poszukując luzu na wszystkich konikach zaworowych cylindra przedniego. Jeśli brak jest luzu - przekręcamy walem jeszcze o 360 stopni do znaku |FT i ponownie sprawdzamy koniki.Upewniamy się ze znak kreski | FT stoi równolegle ze strzałką na odlewie karteru !!! Jesli tak nie jest Należy ponownie 2 razy przekręcić wałem przeciwnie do ruch wskazówek zegara. | ||
# Szczelinomierzem dokonujemy pomiaru luzu. Na zaworach ssących (2szt.) luz powinien mieścić się między 0,13 a 0,17mm Na zaworach wydechowych(1szt) luz powinien mieścić się między 0,18 a 0,22mm. W przypadku kiedy konieczna jest korekta, luzujemy nakrętkę kontrującą i kluczem do zaworu lub kombinerkami dokręcamy śrubę aż uzyskamy odpowiedni luz na zaworze. Po skontrowaniu nakrętki momentem 23Nm upewniamy się, iż luz pozostał w granicach tolerancji. Następnie wykonujemy 2 pełne obroty wałem o 720 stopni i po wyrównaniu znaku | FT ze strzałką, mierzymy ponownie, czy ustawienia są zachowane. | # Szczelinomierzem dokonujemy pomiaru luzu. Na zaworach ssących (2szt.) luz powinien mieścić się między 0,13 a 0,17mm Na zaworach wydechowych(1szt) luz powinien mieścić się między 0,18 a 0,22mm. W przypadku kiedy konieczna jest korekta, luzujemy nakrętkę kontrującą i kluczem do zaworu lub kombinerkami dokręcamy śrubę aż uzyskamy odpowiedni luz na zaworze. Po skontrowaniu nakrętki momentem 23Nm upewniamy się, iż luz pozostał w granicach tolerancji. Następnie wykonujemy 2 pełne obroty wałem o 720 stopni i po wyrównaniu znaku | FT ze strzałką, mierzymy ponownie, czy ustawienia są zachowane. |
Aktualna wersja na dzień 16:01, 19 wrz 2017
Do RD07 i RD07A
Spis treści
Co to jest?
Po co?
Zadaniem układu rozrządu jest sterowanie urządzeniami, które mają na celu doprowadzenie ładunku do silnika i usunięcie z nich spalin.
Kiedy?
Co 12 tysięcy kilometrów.
Klucze i narzędzia
- komplet kluczy płaskich i nasadowych
- komplet imbusów
- komplet srubokrętów krzyżakowych
- klucz dynamometryczny 5-20 Nm
- klucz dynamometryczny 20-200 Nm
- klucz plaski lub oczkowy 24mm (moze być oryginalny do tylnego koła)
- kombinerki lub klucz do przytrzymania srubki regulacyjnej zaworu
Jak?
Silnik musi być całkowicie wystudzony. Najlepiej zostawić go na noc i za regulacje zabrać się następnego dnia.
- Odkręcić owiewki boczne.
- Odkręcić pokrywę filtra powietrza.
- Zakręcić kranik do pozycji OFF i odkręcić pokrętło kranika paliwa - śrubokręt krzyżakowy. Zdjąć przewód paliwowy z pompy paliwa.
- Odkręcić mocowanie baku, unieść bak i wstawić stelaż serwisowy (przypięty do spodu kanapy).
- Odpiąć wężyki przelewu paliwa (grubszy) i odpowietrzania (cieńszy) i zdemontować bak.
- Odkręcić 3 śrubki mocujące airbox do ramy i odpiąć dwa gumowe przewody od tłumika szumów i dwie opaski zaciskowe dolotów powietrza do gaźników.
- Zdemontować airbox i odstawić na bok.
- Zaślepić otwory gaźników czystymi ściereczkami, żeby nic nie wpadło i odkręcić okienka inspekcyjne zaworów ssących przedniego i tylniego cylindra oraz wydechowe tylnego cylindra. Zbadać stan O-ringów w pokrywkach. Uszkodzone lub spłaszczone wymienić.
- W celu uzyskania dostępu do okienka inspekcyjnego zaworu wydechowego przedniego cylindra należy zdemontować chłodnicę.
- Zdemontować aluminiową osłonę miski i odsłonić okienka inspekcyjne na bloku silnika. Mniejsza, gdzie są znaczniki cylindrów, punkty kontrolne. Większa, służy do obracania korbowodu. Należy obracać PRZECIWNIE do wskazówek zegara!
- Kręcimy wałem aż w okienku zobaczymy znacznik przedniego cylindra: | FT. Pionowa kreseczka ma wypadać na znaczku (strzałce) odlanej na obudowie silnika. W tym momencie upewniamy się iż tłoki znajdują się w tzw. górnym martwym punkcie (maksymalna kompresja) a nie w fazie wydechu. Sprawdzenia dokonujemy poszukując luzu na wszystkich konikach zaworowych cylindra przedniego. Jeśli brak jest luzu - przekręcamy walem jeszcze o 360 stopni do znaku |FT i ponownie sprawdzamy koniki.Upewniamy się ze znak kreski | FT stoi równolegle ze strzałką na odlewie karteru !!! Jesli tak nie jest Należy ponownie 2 razy przekręcić wałem przeciwnie do ruch wskazówek zegara.
- Szczelinomierzem dokonujemy pomiaru luzu. Na zaworach ssących (2szt.) luz powinien mieścić się między 0,13 a 0,17mm Na zaworach wydechowych(1szt) luz powinien mieścić się między 0,18 a 0,22mm. W przypadku kiedy konieczna jest korekta, luzujemy nakrętkę kontrującą i kluczem do zaworu lub kombinerkami dokręcamy śrubę aż uzyskamy odpowiedni luz na zaworze. Po skontrowaniu nakrętki momentem 23Nm upewniamy się, iż luz pozostał w granicach tolerancji. Następnie wykonujemy 2 pełne obroty wałem o 720 stopni i po wyrównaniu znaku | FT ze strzałką, mierzymy ponownie, czy ustawienia są zachowane.
- Następnie przechodzimy do regulacji cylindra tylnego. Kręcimy wałem, aż w okienku zobaczymy znacznik przedniego cylindra: | RT. Kolejne czynności przebiegają identycznie jak w punkcie 11-12
- Ponownego montażu dokonujemy w kolejności odwrotnej pamiętając że na srubki dekielków zaworowych nanosimy smar MoS2.
Uwagi
Śruba do okienka do kręcenia wałem, mimo swojego wielkiego rozmiaru jest wykonana z aluminium i należy ją dokręcić momentem tylko 10 Nm. W przeciwnym razie nie uda jej się odkręcić następnym razem.
Jeśli zdecydujemy się na odkręcenia całych dekli zaworowych - wtedy mamy zdecydowanie łatwiejszy dostęp do zaworów niż przez okienka inspekcyjne.
--podos & 7Greg 13:44, 31 paź 2008 (UTC)