Regler - Problemy z regulatorem napięcia

Z Afripedia
Wersja z dnia 22:13, 21 wrz 2017 autorstwa Lokcio (dyskusja | edycje)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Do RD03, RD04, RD07 i RD07A.

Co to jest?

Regulator napięcia zwany również reglerem jest urządzeniem elektronicznym niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania akumulatora w motocyklu Jego zadaniem jest "wyprostowanie" prądu - czyli jego zamiana z prądu zmiennego wytworzonego przez prądnicę na prąd stały, którym może byc ładowany akumulator.

Powody awarii

Jednym z głównych powodów awarii regulatora napięcia jest jego przegrzanie. Istnieje kilka przyczyn przegrzania. Są to:

  • niewłaściwe umiejscowienie, w niewentylowanym miejscu. Dobrym rozwiązaniem bedzie jego przeniesienie w inne miejsce (tak jak w RD04 i 07)
  • zaśniedziałe lub wypalone styki na końcach kabli wychodzących z regulatora (trzy żółte kable)
  • zaśniedziałe konektory stycznika rozrusznika. Konserwacja opis tutaj: Przekaźnik stycznika rozrusznika
  • zbyt mały przekrój przewodów fazowe (zółtych) Ich wymiana została opisana tutaj: Przewody fazowe - wymiana na grubsze
  • niesprawny akumulator lub kable/klemy. Opis tutaj: Akumulator

Skutki awarii

Uszkodzony regulator napięcia może doprowadzić do uszkodzenia innych odbiorników takich jak: moduł zapłonowy(!!!), zarówki, grzane manetki GPS czy akumulator. Zawsze mamy do czynienia z dwoma rodzajami awarii regulatora, które rozpoznajemy po skutkach.

Awaria TYP1

Objawy

  • motocykl nie kręci
  • słychac strzelanie stycznika rozrusznika
  • gorący(po jeździe), wygotowany akumulator, uszkodzone odbiorniki
  • pomiar napięcia na klemach akumulatora podczas pracy silnika na biegu jałowym pokazuje powyżej 15V (zwykle 18-20V)

Naprawa

  1. Wypnij stary regler
  2. Pokonaj czynnosci konserwacyjnych pozostalych elementów instalacji elektrycznej (wg ponizszego artykułu)
  3. Podłącz nowy regler
  4. Uzupelnij akumulator wodą destylowaną i naładuj go do pełna. Niestety mógł ulec nieodwracalnemu uszkodzeniu. Dokonaj pomiarów pod obciązeniem - w profesjonalnym punkcie - miernikiem pojemnosciowym.
  5. Odpal i dokonaj pomiaru napiecia na pracujacym silniku (powinno byc 14-15V)

Awaria TYP2

Objawy

  • motocykl nie kręci
  • słychac strzelanie stycznika rozrusznika
  • akumulator jest rozładowany (poniżej 12,2V) ale zimny, normalny
  • pomiar napięcia na klemach akumulatora podczas pracy silnika na biegu jałowym pokazuje ponizej 13V (zwykle ok 11-12)

Naprawa

  1. Wypnij stary regler.
  2. Dokonaj czynnosci konserwacyjnych pozostalych elementów instalacji elektrycznej (wg poniższego artykułu).
  3. Podłącz nowy regler.
  4. Naładuj do pełna akumulator (raczej nic mu sie nie stało).
  5. Odpal i dokonaj pomiaru napięcia na pracującym silniku (powinno byc 14-15V).

Kiedy?

Konserwację styków regulatora należy przeprowadzać:

  • Minimum raz w roku - przy jeżdzie po asfaltach.
  • Dwa razy w roku jeżdząc w terenie i po wodzie i w deszczu.

Narzędzia

  • śrubokręt krzyżakowy
  • spray konserwujący do połączeń elektrycznych
  • miernik elektroniczny napięcia

Zamienniki

Przebieg naprawy

  1. Ściągamy lewy boczek.
  2. Rozpinamy dwie kostki regulatora napięcia:
    Regler2.jpg
    Regler3.jpg
  3. Skontroluj stan wtyczek oraz kabli. Te na zdjęciach powyżej są OK.
  4. Czyste konektory należy sprzyskac sprayem do konserwacji połączeń elektrycznych, pozostawić na kilka minut do odparowania czynnika i połączyć upewniając się ze wszystkie konektory są złączone.
  5. Sprawdz stan wtyczek stycznika rozrusznika. W razie potrzeby dokonaj konserwacji podobnie jak opisano powyżej. (rownież tutaj: Przekaźnik stycznika rozrusznika)
  6. Odpalamy motocykl i dokonujemny kontrolnego pomiaru napięcia na pracującym silniku (powinno byc 14-15V).

Uwaga! Sprawdzaj regularnie stan tych styków, szczególnie zalecane jest to przed dłuższym wyjazdem. Dobrym zwyczajem jet montaż dodatkowego miernika - woltomierza na pulpicie Afryki. Rozwiązania znajdziesz tutaj: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=8954

Co robimy jak konektory złączki są skorodowane/zasniedziałe, lub kable lub kostki przypalone.

  1. W szczególności narażona jest wtyczka potrójna z trzema kablami żółtymi - wymontowuj konektory z kostek przy użyciu malutkiego śrubokręta
  2. Obetnij konektory wraz z uszkodonym kawalkiem przewodu.
  3. Sprawdź czy obcięty przewód nie jest zasniedziały utleniony wewnątrz. Jesli jest potrzeba obetnij jeszcze kawałek.
  4. Przylutuj konektory i osadź w kostce (nowej lub starej w zależnosci od jej stanu)
    1. Uwaga: Alternatywą jest rezygnacja z kostek i zlutowanie na stałe żółtych kabli - z kablami z prądnicy - oczywiście każdego osobno. To rozwiazanie cieszy sie szczególną estymą wśród spoleczenosci AT. Ja preferuję rozwiazanie rozpinane na kostkach, łatwo diagnozować np podpinając regler kolegi albo dokonywac pomiarów kontrolnych miernikiem. Kostki i konektory mozna kupić w sklepach elektornicznych lub samochodowych.
  5. Nowe konektory należy sprzyskac sprayem do konserwacji połączeń elekrtycznych, pozostawic na kilka minut do odparowania czynnika i połączyć upewniając się ze wszystkie konektory są złączone.
  6. Sprawdz stan wtyczek stycznika rozrusznika. W razie potrzeby dokonaj konserwacji podobnie jak opisano powyżej. (rownież tutaj: Przekaźnik stycznika rozrusznika)
  7. Odpalamy motocykl i dokonujemny kontrolnego pomiaru napiecia na pracujacym silniku (powinno byc 14-15V)

Przykłady uszkodzeń wtyczek kwalifikujące do wymiany. Przy takich uszkodzeniach zwykle regler też już nie żyje.